مشاور انفرادی و مستقل
یکی از روش ها جهت ورود به صنعت مشاوره این است که به عنوان یک مشاور مستقل و به عنوان فریلنسر کار کنید. افراد بسیاری هستند که این گزینه را انتخاب میکنند (کافی است نگاهی به پروفایل دوستان و آشنایانتان در شبکه های اجتماعی بیندازید تا ببیند چند نفر از این مشاوران را پیدا خواهید کرد).
مشاوره مدیریت به صورت یک نفره بر خلاف آنچه در نگاه نخست به نظر میرسد چندان هم ساده نیست. درست است که هر کس میتواند در هر لحظه که اراده کرد یک کارت ویزیت چاپ کند و روی آن عنوان «مشاور» را برای خود بنویسد، اما در عمل موانع بسیاری وجود دارد.
اهمیت مشاورِ مستقل
شما باید از دانش تخصصی بالایی برخوردار باشید، همچنین برای برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ وقت بگذارید تا به خوبی شناخته شوید. گرفتن پروژههای نخست اصلاً ساده نیست و باید این شانس را هم داشته باشید که رضایت کارفرما را در حدی تأمین کنید که شما را به دیگران توصیه کند.
اگر بتوانید وقت بگذارید و مستندسازی حرفهای انجام دهید، ممکن است به تدریج بتوانید فرایندهایی را برای کار خود تعریف کنید. در غیر این صورت، بیشتر نقش یک «موعظهگر» را خواهید داشت که بر اساس شهود و تجربهی شخصی، در جلسات مختلف مینشیند و هر چه را به ذهنش رسید، بدون چارچوب و استناد کافی، برای دیگران مطرح میکند.
به هر حال دیر یا زود متوجه خواهید شد که در مشاوره مدیریت به شکل انفرادی، بسیاری از چرخها را باید از اول اختراع کنید. بخشی از هزینهی این اختراعات را کارفرمای شما – خواسته یا ناخواسته – پرداخت خواهد کرد و بخش دیگری از هزینه هم بر عهدهی خودتان خواهد بود.