ماده ۱- به استناد مادة 131 قانون كار جمهوري اسلامي ايران و در اجراي"آييننامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمنهاي صنفي وكانون هاي مربوط" مصوب هیات محترم وزیران، مجمع عمومی، مفاد اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی شرکتها و موسسات مشاوره مدیریت ایران را که از این پس در این اساسنامه انجمن صنفی خوانده می شود، تصویب نمود. اجرای موارد مندرج در این اساسنامه برای تمام اعضا الزامی است.
ماده ۲ - هدف از تشکیل انجمن صنفیحفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و برنامه ریزی و اقدام برای بهبود وضع اقتصادي اعضا (کارفرمایان) كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد.
ماده۳-: مرجع نظارت بر عملکرد انجمن صنفی وزارت است.
ماده ۴-منظور از وزارت، حسب حوزه جغرافیایی انجمن صنفی، اداره کل سازمان های کارگری و کارفرمایی و یا ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان ها می باشد.
ماده ۵ - نام، حوزه جغرافیایی و اقامتگاه قانونی، اعضای انجمن صنفی عضویت کلیه مشاوران مدیریت اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی واجد شرایط در این انجمن صنفی آزاد است و هیچکس را نمی توان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع کرد.
نام: انجمن صنفي کارفرمايي شرکتها و موسسات مشاوره مدیریت ایران که در اين اساسنامه به اختصار «انجمن صنفي» ناميده ميشود.
تبصره : تغییر نام و عنوان انجمن صنفی با رعایت مقررات بلامانع است.
2) حوزه جغرافیایی؛ اقامتگاه قانونی و نشانی دفتر انجمن صنفی: حوزه جغرافیایی انجمن صنفی برای پذیرش عضو و فعاليت، فرااستانی/ استان/ شهرستان/ بخش (مطابق تقسیمات کشوری ابلاغی وزارت کشور) بوده و اقامتگاه قانونی آن در استان تهران – اتوبان جلال آل احمد – خیابان چهارم – کوچه شهید مهدی نژاد – پلاک 70 – واحد سوم / کدپستی: 1446663415 ميباشد.
تبصره1:هرگونه تغییر در جغرافیای فعالیت، اقامتگاه قانونی و یا نشانی دفتر انجمن صنفی صرفا با مصوبه مجمع عمومی ممکن است. مجمع عمومی می تواند اختیار تغییر نشانی دفتر انجمن صنفی را به هیات مدیره تفویض نماید.
تبصره2:چنانچه در هر یک از فعالیت های تخصصی و حوزه های جغرافیایی فرااستانی/ استان/ شهرستان/ بخش، انجمن صنفی (موضوع تبصره های ذیل ماده 15 آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن های صنفی و کانون های مربوط) تأسیس شود، این انجمن صنفی موظف است ظرف مدت 6 ماه ضمن برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، عنوان و حوزه جغرافیایی خود را اصلاح نماید. در صورت عدم اقدام، وزارت می تواند راساً تغییرات این موارد را ثبت نماید.
اعضای انجمن صنفی: اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در صورت دارا بودن شرایط مندرج در این اساسنامه به عضویت انجمن صنفی در آمده اند یا در می آیند.
ماده ۶ - وظايف و اختیارات انجمن صنفي عضویت کلیه مشاوران مدیریت اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی واجد شرایط در این انجمن صنفی آزاد است و هیچکس را نمی توان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع کرد.
تبصره:فعالیت هایی (علاوه بر موارد فوق) که مستلزم اخذ مجوز از مراجع قانونی باشد، پس از اخذ مجوز از دستگاه ذی ربط اجرایی خواهد شد.
ماده ۷- شرايط عضويت كليه اشخاص حقيقي و یا حقوقي در صورت دارا بودن شرايط زير ميتوانند به عضويت انجمن صنفي درآيند:
تبصره1:كليه واجدان شرايط ميتوانند آزادانه عضويت انجمن صنفی را بپذيرند و هيچ شخصی را نميتوان به عضويت در انجمن صنفي مجبور يا از قبول عضويت آن منع نمود. در صورت دارا بودن همه شرایط موضوع ماده 7، و ارائه تقاضای مکتوب، هیات مدیره مکلف به پذیرش عضویت متقاضی می باشد.
تبصره2:در صورت احراز شرایط موضوع ماده 7 این اساسنامه و تکمیل مدارک عضویت، هیات مدیره مکلف است ظرف 7روز از ثبت تقاضا در دفتر انجمن صنفی، پذیرش عضویت را به صورت مکتوب به متقاضی عضویت اعلام نماید.
تبصره3:در صورت عدم احراز شرایط موضوع ماده 7 و یا نقص مدارک عضویت، هیات مدیره مکلف است ظرف 7 روز از ثبت تقاضا در دفتر انجمن صنفی، عدم پذیرش عضویت را به صورت مکتوب و در قبال اخذ رسید به متقاضی عضویت اعلام نماید. متقاضی عضویت موظف است حداکثر ظرف 10 روز از دریافت نامه هیات مدیره نقص مدارک را و یا اعتراض خود به عدم پذیرش عضویت را در دفتر انجمن ثبت نماید.
تبصره4:: در صورت عدم پذیرش عضویت (به دلیل عدم احراز شرايط) یا تعلیق هر یک از اعضا از عضویت، این اشخاص می توانند اعتراض خود را در دفتر انجمن صنفی ثبت و رسید آن را دریافت کنند. هیات مدیره مکلف است در اولین جلسه مجمع عمومی با درج دستور موضوع در آگهی برگزاری مجمع اعم از عادی یا فوق العاده که فاصله زمانی آن نباید بیش از سه ماه از تاریخ عدم پذیرش عضویت یا ابلاغ تعلیق عضو باشد، موضوع را مطرح تا اتخاذ تصمیم شود. تصميمات مجمع عمومی مذکور در اين زمينه قطعي است. عدم درج موضوعات فوق در دستور جلسه مجمع عمومی مانع طرح و رسیدگی آن در مجمع عمومی نخواهد بود. در هر صورت (حتی عدم پذیرش و ثبت اعتراضات یاد شده توسط دفتر انجمن صنفی) هیات رییسه موظف به بررسی و اتخاذ تصمیم توسط حاضران در مجمع و درج تصمیم متخذه در صورتجلسه مجمع می باشد.
تبصره5:اعضا مکلف هستند تغییرات آدرس، کد پستی و تلفن خود را کتباً به دبیرخانه انجمن صنفی ارسال نمایند. در غیر این صورت آخرین نشانی اعلام شده به انجمن صنفی ملاک عمل خواهد بود، ضمناً اشخاص حقوقی عضو انجمن صنفی مکلف هستند علاوه بر موارد فوق، آخرین آگهی روزنامه رسمی خود مبنی بر تغییر مدیران را به انجمن صنفی اعلام نمایند.
ماده ۸- موارد تعليق و یا سلب عضویت در انجمن صنفي
ماده ۹- منابع مالي انجمن صنفي و محل هزینه کرد آن
منابع مالی:
الف) وروديه: براي هر عضو که فقط يك بار از طریق واریز به حساب انجمن صنفی پرداخت می گردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومي عادي معين مي شود.
ب) حق عضويت سالانه: مبلغ آن توسط مجمع عمومي عادي تعيین مي گردد و هر عضو مکلف است هر سال نسبت به واریز آن به حساب انجمن صنفی اقدام نماید.
كليه اعضا بايد حق عضويت خود را به حساب بانكي كه انجمن صنفي تعيين و اعلام ميكند، واريز و رسيد بانكي را به دفتر تشکل در ازای اخذ رسید تحویل نمايند. این حساب الزاماً باید به نام انجمن صنفی باشد.
مبالغي كه به عنوان وروديه و حق عضويت دريافت ميشود، قابل استرداد نيست.
ج) كمك هاي مالي داوطلبانه
د) ساير منابع قانوني
فعالیت های اقتصادی انجمن صنفی که در راستای ارایه خدمات به اعضا انجام می شود نباید جنبه تجاری داشته باشد. درآمد حاصل از این فعالیت ها (عرضه خدمات به اعضا) بین اعضا تقسیم نمی شود. بدیهی است کلیه درآمدهای حاصل از خدمات مذکور و صرف آن ها که صرفا در توسعه اهداف انجمن صنفی مجاز است؛ از طریق حساب بانکی انجمن صنفی اعمال خواهد شد.
محل هزینه کرد درآمد:
هيات مديره نميتواند منابع مالي انجمن صنفي را خارج از حدود مقرر در اين اساسنامه به مصرف برساند.
ماده ۱۰- اركان انجمن صنفي
ماده ۱۱- اركان انجمن صنفي
تبصره: تعلیق اعضا یا عدم پذیرش تقاضای عضویت متقاضیان از این بند مشتثنی می باشد.
ماده ۱۲- مجمع عمومی عادی
ماده ۱۳- مجمع عمومی عادی
تبصره: در صورت عدم تصویب گزارش مالي توسط مجمع عمومي، مطابق تبصره بند 11 ماده 29 این اساسنامه عمل خواهد شد.
ماده ۱۴- مجمع عمومی فوق العاده
ماده ۱۵موسسان و یا برگزارکنندگان مجامع عمومی فوق العاده که در آن ها موضوع اساسنامه در دستورجلسه باشد، موظف اند تمام بخش های این اساسنامه را به صورت تایپ شده و کامل برای تایید در دو نسخه به وزارت تحویل نمایند. منظور از برگزارکنندگان مجامع عمومی با ترتیب و تکالیف مصرح در این اساسنامه عبارتند از؛ هیات مدیره، بازرس و نماینده یک سوم (تبصره 2 ماده 10 آییننامه چگونگی تشکیل، حدود وظابق و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن های صنفی و کانون های مربوط) یا نماینده یک چهارم (تبصره یک ماده 10 آیین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظابق و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن های صنفی و کانون های مربوط) که نسبت به برگزاری مجامع اقدام می کنند.
ماده ۱۶ - : وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده
تبصره:پيشنهادها در زمينه تغيير يا اصلاح اساسنامه، بايد به طور مشخص و كتبي حداقل 20 روز کاری قبل از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به اطلاع كليه اعضا و وزارت رسانده شود.
ماده ۱۷- وظایف و اختیارات هیات رییسه
تبصره: هیات رییسه در قبال اعضای حاضر در مجمع عمومی مسئول است و به هیچ وجه پس از مجمع حق ندارد قبول مسئولیت و یا نتایج حاصل از آن را به هر دلیل کتمان کند و یا زیر سوال ببرد.
تبصرهدر صورت عدم پاسخگویی هیات رئیسه مجمع عمومی و یا عدم رسیدگی به اعتراضات مطروحه، موضوع در کمیته مشترک موضوع همکاری وزارت با کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران طرح و اتخاذ تصمیم خواهد شد.
تبصره:رسیدگی به اعتراضاتی که توسط اعضای حاضر(اصالتاً و یا وکالتاً) در مجمع در بازه زمانی 7 روزه ثبت می شوند مطابق ماده 17 اساسنامه خواهد بود.
تبصره:چنانچه اعضای هیات رییسه در بررسی و رسیدگی به این اعتراضات کوتاهی کنند و در بررسی ها تخلف و یا قصور هیات رییسه محرز گردد، تمام اعضای هیات رییسه متخلف تا پایان فعالیت انجمن صنفی حق حضور در کرسی هیات رییسه هیچ یک از مجامع عادی یا فوق العاده را نخواهد داشت. این مهم با نظر وزارت به انجمن صنفی اعلام می شود.
ماده ۱۸- شرایط داوطلبان عضویت در هيات مديره و بازرسان عبارتست از:
تبصره1 : داوطلبان سمت هیات مدیره و بازرس باید حداقل10 روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی نوبت اول ضمن اعلام داوطلبی خود مدارک و مستندات موضوع بندهای 4 ( گواهی عدم سوء پیشینه ) بند 7 ( عدم اعتیاد به مواد مخدر) و آخرین آگهی تغییرات روزنامه رسمی شخص حقوقی عضو را به دبیرخانه انجمن صنفی تحویل نمایند. پس از انقضای مهلت یاد شده به درخواست های واصله ترتیب اثر داده نخواهد شد.
تبصره2 :در صورت انتخاب شخص حقوقی به عنوان عضو هیات مدیره یا بازرس، نماینده وی جهت آغاز فعالیت باید نسبت به اخذ و ارائه گواهی های عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد به هیات مدیره اقدام نماید.
ماده ۱۹- هيأت مديره
تبصره: دبيرخانه انجمن صنفي تحت مسئوليت مستقيم دبير و زير نظر رییس هيات مديره به منظور اداره تشكيلات اجرايي و پیگیری و اجراي مصوبات هيات مديره در مركز اصلي انجمن صنفي داير و مي تواند داراي كاركناني باشد كه بنا به پيشنهاد اعضای هيات مديره و يا دبير و تصويب هيات مديره، به كار گمارده مي شوند.
ماده ۲۰- وظایف و اختیارات هیات مدیره
ماده ۲۱- وظايف ریيس هيات مديره
ماده ۲۲- وظايف و اختيارات دبير
ماده ۲۳- وظايف و اختيارات خزانه دار
ماده ۲۴- بازرس
ماده ۲۵- وظايف و اختيارات بازرس
ماده ۲۶- شرایط انحلال انجمن صنفي به شرح ذیل است:
تبصره 1: چنانچه انجمن صنفي بنا به تصويب مجمع عمومي فوق العاده منحل گردد، هیات رییسه مكلف است در همان جلسه و با اخذ رای مجمع از بين اعضاي حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 يا 5 نفر به عنوان اعضاي هيات تصفيه اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه، به وزارت اعلام نمايد. متقاضیان مسئولیت تصفیه باید در همان مجمع آمادگی خود را اعلام و ضمن معرفی به اعضای حاضر در معرض آرای آنان قرار گیرند. 3 تا 5 نفری که بیشترین آرا را کسب کنند به عنوان اعضای هیات تصفیه به مجمع معرفی می شوند.
تبصره 2: چنانچه انجمن صنفي به لحاظ عدم تجديد انتخابات هيات مديره در مهلت مقرر قانوني يا براساس راي مراجع قضايي منحل گردد و تشكيل مجمع عمومي فوق العاده برای انتخاب اعضای هیات تصفیه امكان پذير نباشد، مطابق تبصره ماده 16 آیین نامه انجمن های صنفی و کانون های مربوط و مقررات مراحل انحلال مندرج در قانون تجارت اقدام می شود.
ماده ۲۷: در صورتی که انجمن صنفی پس از تاسیس در مراحل فعالیت خود، نصاب تشکیل خود را از دست بدهد تا زمانی که امکان انتخاب ارکان خود را دارد منحل نمی شود.
ماده ۲۸: هيات تصفيه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگي وزارت به كليه حساب هاي انجمن صنفي رسيدگي نموده، فهرست كاملي از كليه دارایي هاي انجمن صنفي شامل اموال منقول و غير منقول و همچنين صورتي از مطالبات و بدهي هاي انجمن صنفي را تهيه نموده، مانده دارایي انجمن صنفی را پس از تصفيه كليه حساب هاي بدهكاران و بستانكاران و تأديه بدهي ها، ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه اي با نظر کانون سطح بالاتر در اختیار اعضای انجمن صنفی قرار دهند و در صورت عدم وجود اعضا به آسایشگاه کهریزک هبه نمایند.
ماده ۲۹:در اجراي ماده 18 آیين نامه انجمن هاي صنفي و کانون هاي مربوط، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل پنج درصد حق عضويت دريافتي از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره كل سازمان هاي كارگري و كارفرمايي واريز خواهد شد.
ماده ۳۰:مسئولان انجمن صنفي، مكلفند هر نوع مدارك، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت را جهت بررسي در محل انجمن صنفي يا وزارت، در اختيار وزارت قرار دهند.
تبصره:اعضای هیات مدیره و بازرسان نسبت به انجمن صنفی مسئولیت مدنی دارند و در صورتی که اقدام یا قصورآن ها موجب ضرر و زیان به انجمن صنفی شود مسئول جبران آن هستند. تشخیص این مهم با اقدام هر یک از اعضا نزد مراجع قضایی با مقام قضایی می باشد.
ماده ۳۱:: در صورت بروز اختلاف بين اعضاي هيات مديره با يكديگر يا هيات مديره با بازرسان و يا اعضاي انجمن صنفي با هريك از اعضاي هيات مديره يا بازرسان، از طریق هیات داوری با ترکیب ذیل و مطابق مقررات مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی می شود:
الف) نماینده معرفی شده هریک از طرفین به تعداد هر طرف یک نماینده
ب) نماینده معرفی شده وزارت
ماده ۳۲:هرگونه تغيير در این اساسنامه پس از موافقت وزارت معتبر و قابل اجراست. درصورت موافقت و تصویب مجمع عمومی فوق العاده؛ تغییرات و اصلاحات اساسنامه در اولین مجمع عمومی عادی اثر خواهد داشت. لذا هیات رییسه موظف است ضمن درج مصوبه در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده زمینه های اجرای قطعی آن را در مجامع بعدی اعم از عادی یا فوق العاده فراهم نماید.
ماده ۳۳:مهلت هاي مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهاي تعطيل خواهد بود.
ماده ۳۴:هیات مدیره موظف به اجرای صحیح و دقیق مقررات این اساسنامه می باشد. نظارت بر حسن اجرای مفاد این اساسنامه در مرحله نخست بر عهده بازرس یا بازرسان می باشد. در مراحل بعدی و در صورت وصول هرگونه اعتراض یا شکایت مبنی بر ترک فعل و یا نقص و تخلف در اجرای مفاد این اساسنامه توسط هیات مدیره یا عدم اجرای تکالیف توسط بازرس یا بازرسان وزارت موضوع را بررسی و مطابق ماده 19 آیین نامه مربوط اقدام می نماید. احراز موارد تخلف یا قصور هیات مدیره و بازرس بر عهده وزارت می باشد.
ماده ۳۵:مفاد این اساسنامه تابع آييننامه انجمنهاي صنفي و كانون هاي مربوط و مقررات تدوین اساسنامه بوده و رفع هرگونه ابهام در اجراي مقررات آن، تابع نظر وزارت مي باشد.
ماده ۳۶:تخطی از هریک از موارد مندرج در این اساسنامه که سبب از دست دادن اعتبار انجمن صنفی شود موجب ابطال شناسه ملی انجمن صنفی توسط وزارت خواهد بود.
ماده ۳۷:اين اساسنامه در 6 فصل و 37 ماده و 22 تبصره در تاريخ 17/11/1402 با اكثريت آرا به تصويب مجمع عمومي موسس / مجمع عمومی فوق العاده انجمن صنفي کارفرمایی شرکتها و موسسات مشاوره مدیریت ایران رسيد و عضویت هر شخص حقیقی یا حقوقی در انجمن صنفی به معنای قبول مسئولیت و تعهدات مرتبط با وی و مسئولیت هایی که احتمالا کسب نموده و یا خواهد نمود می باشد.