اصل پارتو و آنالیز ABC

اصل پارتو (Pareto Principle) یا اصل ۸۰ / ۲۰ از جمله اصول شناخته‌شده در مدیریت زمان و افزایش اثربخشی و بهره وری است. البته معمولاً اصل پارتو چنان گسترده و وسیع تعریف می‌شود که حوزه‌های دیگری مانند فروش، بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری را نیز پوشش می‌دهد.

"در هر مجموعه‌ای معمولاً یک اقلیت حیاتی و مهم وجود دارد و اکثریتی از جزئیات و چیزهای کم‌‌اهمیت."

  • ۸۰ درصد سود کسب و کار شما را ۲۰ درصد از مشتریان‌تان ایجاد می‌کنند
  • ۲۰٪ از کارکنان شما ۸۰٪ مشکلات و دردسرهای شما را می‌سازند
  • ۸۰٪ از فضای انبار شما را ۲۰٪ از قطعات و تجهیزات‌تان اشغال می‌کند
  • ۲۰٪ محصولات شما ۸۰٪ فروش‌تان را به خود اختصاص می‌دهند
  • هشتاد درصد خطاهایی که در دی‌باگ و عیب‌یابی یک برنامه مشاهده می‌کنید، به بیست درصد آن برنامه مربوط است
  • ۲۰٪ مشتریان یک شرکت بیمه، ۸۰٪ هزینه‌ها را برای آن شرکت ایجاد می‌کنند
  • ۲۰٪ تلفن‌های شما ۸۰٪ زمان مکالمه‌‌تان را به خود اختصاص می‌دهند

آنالیز ABC در مدیریت تولید و انبار، مبتنی بر قانون پارتو میباشد.

برای بهبود قیمت‌گذاری، کیفیت و یا کارایی بیشتر در فرآیند تولید، میتوان از روش آنالیز ABC بهره گرفت که گاهی اوقات روش ” کنترل همیشه بهتر ” نامیده می شود.

در این روش با ارزش ترین (پراهمیت ترین) SKUبراساس حجم فروش یا سودآوری، به ترتیب اقلام طبقه A ، سپس B و درنهایت C میباشد.

در آنالیز ABC تلاش و زمان را در ابتدا روی موجودی گروه A و کمتر روی محصولات گروه B و C صرف کنند. مثلا مدیر کنترل موجودی از آنالیز ABC برای کنترل سفارش کالاهای با ارزش بالا یعنی گروه A استفاده می کنند چرا که بیشترین درآمد از گروه A حاصل‎ می‎شود.

اصل پارتو همیشه کاملا دقیق نیست. با این حال تحلیل‌ها نشان می‌دهند که موارد با ارزش به روش توزیع ۸۰/۲۰ تمایل دارند. کار آنالیز ABC مشخص کردن نقطه مطلوب ((Sweet spot است؛ نقطه مطلوب همانجایی است که اکثر درآمد یک کسب‎وکار با کمترین تلاش حاصل می‎شود.