اقدامات ضروری در شبکه سازی ...؟!؟

1-در بیرون از سازمان، در فعالیتهایی مشارکت کنید که تصویری مناسب از شما در ذهن دیگران ایجاد کند.

در گروههایی که ارتباط بیشتری با نوع تخصص شما دارد عضو شوید و در گردهماییهای آنها شرکت کنید. همیاریهای داوطلبانه بسیاری با آنان داشته باشید. تجربه اندوزی و آشنایی با روشهای کارآمد مکالمه، و برقراری ارتباط در این مجامع، منجر به تقویت تواناییهای شما و شبکه سازی در مدیریت میشود.

2-اطرافیان خود را از افرادی انتخاب کنید که برای شبکه سازی در کسب وکارتان، به آنها نیاز دارید.

بهتر است با افراد مهم علاوه بر ارتباط کاری، ارتباط دوستانه نیز برقرار کنید. روی روابط خود با افراد مهم سرمایه گذاری کنید و ارزشهای خود را با آنها به اشتراک بگذارید.

به یاد داشته باشید، افراد قبل از آنکه دانش و اطلاعات خود را با شما به اشتراک بگذارند، باید از ارزشهای مشترک با شما اطمینان حاصل کنند. بنابراین داشتن ارزشهای مشترک با اطرافیانتان از اهمیت بالایی در شبکه سازی مدیریتی برخوردار است.

3- با افرادی ارتباط برقرار کنید که در برخی حوزه ها از شما قویتر باشند

ما شبکه سازی در کسب و کار را برای رشد شخصی و بیزنسی انجام میدهیم. اگر با هر فردی آشنا شدیم، سریعا به سراغ راهکارهای شبکه سازی در مدیریت برویم و بخواهیم او را به شبکه خود اضافه کنیم، کار جالبی نیست و اغلب هم منفعتی هم برای ما ندارد.

باید کسانی را در دایره شبکه ارتباطی خود جای دهیم که از ما در برخی حوزه ها قویتر باشند که ما بتوانیم در آن حوزه ها خودمان را با کمک تجارب این افراد رشد دهیم

به ملاقاتهای جدید نه نگویید..!!!

بهتر است هر کسی که برای ملاقات شما درخواست میکند را ببینید. چرا که تا پیش از دیدن او نمیتوانید متوجه شوید کیست، چه جایگاهی دارد و چه ارتباطی میتواند بین شما برقرار شود

4- هنگام شبکه سازی در کسب و کار درخواست زود هنگام نداشته باشید.

ممکن است بعد از آشنایی با یک فرد قدرتمند وسوسه شوید که درخواستی را از ایشان داشته باشید. اما باید بگویم اینکار به نابودی ارتباط شما با او منجر میشود.

همیشه یادتان باشد اول باید شما ببخشید و سخاوتمندانه کمکی را به او بدهید، سپس از او درخواست کنید. دقیقا مانند حساب بانکی و وام گرفتن که شما باید اول در حساب خود مقداری پول پس انداز کنید سپس بر پایه آن یک وام خوب دریافت کنید. شبکه سازی در مدیریت یک فرآیند بده-بستان است.

5-با پیگیری بعد از شبکه سازی در مدیریت، ارتباطات خود را حفظ کنید

بسیار از افراد ارتباط خود را میسازند و بعد از آن را رها میکنند. این کار در واقع هیچ کمکی به غنی شدن شبکه شما نمیکند. شبکه سازی در مدیریت به عمق نیاز دارد. بنابراین باید بعد از شبکه سازی در کسب و کار، شروع کنید به عمیقتر کردن آن. به بهانههای مختلف می توانید تماس بگیرید و گپی با فرد مورد نظر خود بزنید.

6- زمینه های مشترک بیابید

برای برقراری ارتباط بهتر و شبکه سازی در کسب و کار است کاری کنید که طرف مقابل از خودش صحبت کند. یکی از مسیرهایی که باعث صحبت در این باره میشود، پیدا کردن زمینههای مشترک است. چون افراد دوست دارند با افرادی که مثل خودشان هستند ارتباط برقرار کنند. مثلا یکی از تکنیکها این است که سعی کنیم بفهمیم که طرف مقابل اهل کجاست. اگر هم استانی یا هم شهری باشیم و یا هم زبان، موقعیت خیلی خوبی برای پیشبرد ارتباط پیدا کردهایم. اگر در اینها مشترک نبودیم به دنبال هم رشتهای بودن و… میرویم. به همین ترتیب می توانید به دنبال زمینه های مشترک بگردید که بتوانید در موردش صحبت کنید.

7- آماده معرفی کردن خود باشید.

در دنیا افرادی وجود دارند که کریستیانو رونالدو را هم نمیشناسند! پس با این حساب حتی اگر در کسب و کار خود شهرت داشته باشید، ممکن است افرادی باشند که شما را نشناسند. در این مواقع باید آماده معرفی خود باشید.

بهترین روش این است که رزومه کوتاهی از خود ارائه دهید و سپس از فرد بخواهید برای اطلاعات بیشتر، شبکههای اجتماعی شما را دنبال کند. بنابراین لازم است که حداقل در برخی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین فعالیت داشته باشید و بعد از معرفی خود به مخاطب بگویید که میتواند با دنبال کردن اینستاگرام شما اطلاعات بیشتری به دست آورد. ارتباط مجازی یکی از بهترین راهها برای شبکه سازی در کسب و کار است.