انواع پاسخگوئی
1- پاسخگویی سازمانی
- به نظارت های درون سازمانی گفته می شود.
- این نوع پاسخگویی مبتنی بر روابط فرادست و فرو دست می باشد.
- مدیران بر عملکرد کارکنانی که اغلب اختیار اندکی دارند نظارت می کنند. نظارت های مستقیم و بازبینی های ادواری عملکرد، مصادیق روشنی از پاسخگویی سازمانی است.
- تدوین مقررات، بخش نامه های سازمانی و دیگر ساز و کارهای نظارتی که اختیارات کارکنان را محدود می کند در زمره این نوع پاسخگویی قرار می گیرد .
2- پاسخگویی قانونی
- به نظارت های بیرونی بر عملکرد گفته میشود که هدف آن انطباق عملکرد با الزامات قانونی و قوانین اساسی است.
- این پاسخگویی اغلب از راه رسیدگی های ویژه مانند نظارت های تقنینی، ممیزی های مالی و برنامهای و بازرسیهای بیرونی برای رسیدگی به شکایات استخدامی صورت می گیرد.
3- پاسخگویی حرفه ای
- جنبه درونی دارد
- در این نوع پاسخگویی منبع استاندارد عملکرد، قضاوت شخصی فرد کارمند است.
- استقلال افراد برای تصمیمگیریها در این نوع پاسخگویی کم و بیش حفظ می شود و عملکرد آنها با هنجارهای حرفهای، اعتقادات و تجارب کسب شده آنان مورد قضاوت قرار میگیرد.
4- پاسخگویی سیاسی
- در این نوع پاسخگویی مدیران به خواسته های مقامات سیاسی یعنی منتخبان مردم، همچنین گروه های ذینفع و سایر نهادهای سیاسی پاسخگو هستند
- پاسخگویی سیاسی ، نظارت صاحبان و مالکان اصلی سازمان ها بر عملکرد مدیران است.