انواع پاسخگوئی

1- پاسخگویی سازمانی

  • به نظارت های درون سازمانی گفته می شود.
  • این نوع پاسخگویی مبتنی بر روابط فرادست و فرو دست می باشد.
  • مدیران بر عملکرد کارکنانی که اغلب اختیار اندکی دارند نظارت می کنند. نظارت های مستقیم و بازبینی های ادواری عملکرد، مصادیق روشنی از پاسخگویی سازمانی است.
  • تدوین مقررات، بخش نامه های سازمانی و دیگر ساز و کارهای نظارتی که اختیارات کارکنان را محدود می کند در زمره این نوع پاسخگویی قرار می گیرد .

2- پاسخگویی قانونی

  • به نظارت های بیرونی بر عملکرد گفته میشود که هدف آن انطباق عملکرد با الزامات قانونی و قوانین اساسی است.
  • این پاسخگویی اغلب از راه رسیدگی های ویژه مانند نظارت های تقنینی، ممیزی های مالی و برنامهای و بازرسیهای بیرونی برای رسیدگی به شکایات استخدامی صورت می گیرد.

3- پاسخگویی حرفه ای

  • جنبه درونی دارد
  • در این نوع پاسخگویی منبع استاندارد عملکرد، قضاوت شخصی فرد کارمند است.
  • استقلال افراد برای تصمیمگیریها در این نوع پاسخگویی کم و بیش حفظ می شود و عملکرد آنها با هنجارهای حرفهای، اعتقادات و تجارب کسب شده آنان مورد قضاوت قرار میگیرد.

4- پاسخگویی سیاسی

  • در این نوع پاسخگویی مدیران به خواسته های مقامات سیاسی یعنی منتخبان مردم، همچنین گروه های ذینفع و سایر نهادهای سیاسی پاسخگو هستند
  • پاسخگویی سیاسی ، نظارت صاحبان و مالکان اصلی سازمان ها بر عملکرد مدیران است.

در هر یک از انواع چهارگانه پاسخگویی، ارزش ها و انتظارات رفتار ذی ویژه ای مورد تاکید است!