اهداف و نتایج کلیدی (OKR) - Objective & Key Result

هر هدفی با نتایج اصلی گره‌خورده است. به‌طورمعمول، یک سازمان سه تا پنج هدف سطح بالا و سه تا پنج نتیجه کلیدی برای هر هدف دارد. نتایج کلیدی برای نشان دادن میزان دستیابی به هدف، ازنظر عددی درجه‌بندی می‌شوند.

در OKR :

  • 1- نتایج قابل‌اندازه‌گیری هستند.
  • 2- نتایج در مقیاس 0-1 یا 0-100 نمره دهی می‌شوند.
  • 3- اهداف چالشی و محدود به زمان هستند.

OKRها بر اساس اهداف بزرگی ایجاد می‌شوند که برای پیشبرد کارکنان و شرکت‌ها طراحی‌شده‌اند. چارچوب OKR چرخه‌ای مداوم از رشد سریع و پویا است. اگر سازمان شما بر حفظ شرایط موجود و رشد کند، متمرکز است از چارچوب OKR استفاده نکنید OKR .برای اهداف باهدف رشد چشمگیر مناسب است.

هیچ‌گاه OKRها را در خلأ و بدون در نظر گرفتن سایر قسمت‌های کسب‌وکار طراحی نکنید.

OKR ها باید در یک ساختار هرمی (سطح کارمند، سپس رئیس بخش و …) ایجاد شوند تا منجر به دستیابی به اهداف چالشی شوند.

مثال برای OKR

  • هدف: افزایش 30 درصدی درآمد
  • نتیجه کلیدی 1: جذب 50 مشتری جدید
  • نتیجه کلیدی 2: افزایش 20 درصدی سهم بازار
  • نتیجه کلیدی 3: افزایش 85 درصدی ماندگاری مشتری

در OKR، هدف به شما می‌گوید که کجا بروید و نتیجه کلیدی به شما می‌گوید که آنجا هستید یا نه؟ بنابراین، هنگام کار با OKR ، باید 3 سؤال از خود بپرسید:

کجا باید بروم؟ پاسخ هدف است.

چگونه بفهمم که آنجا هستم؟ پاسخ نتایج کلیدی است.

برای رسیدن به آنجا چه باید کنم؟ پاسخ برنامه عملیاتی است. اقداماتی که برای دستیابی به اهداف و نتایج کلیدی باید انجام شود.