ترندهای اصلی رایانش ابری

1-تکنولوژی ابری با موارد استفاده جدید و هیجان‌انگیز به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد

  • • زیرساخت رایانش ابری، ستون فقرات مسیر ارائه هر خدمت دیجیتالی به مشتریان است؛ از شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی‌های آنلاین گرفته تا زیرساخت خودروهای متصل و اینترنت اشیا (IoT).
  • • شبکه‌های فوق سریع جدید یا آنها که در آینده می‌آیند ما این را در گسترش بسیار زیاد پلتفرم‌های گیمینگ ابری مانند گوگلز استادیا و آمازون لونا می‌بینیم و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در آنها خواهیم بود.
  • • ورود واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR/AR) ابری خواهیم بود که موجب کوچک‌تر و کم‌هزینه‌تر شدن هدست‌های آن می‌شود.

2- حفظ محیط‌زیست محرک نوآوری‌ در بخش ابری است (رایانش ابری سبز)

  • • کاهش مصرف انرژی مرتبط با موتورهای محاسباتی قدرتمندتر
  • • نیازهای ذخیره‌سازی دیجیتال بزرگ‌تر
  • • هزینه‌های انرژی تامین زیرساخت سرویس‌های «همیشه فعال» و شبانه‌روزی به مشتریان

بیشتر غول‌های فناوری، سال جدید را صرف اجرای اقدامات و نوآوری‌هایی می‌کنند که با هدف کمک به آنها در دستیابی به اهداف خود در زمینه‌ی به صفر رساندن استفاده از کربن است. آمازون، بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی انواع سرویس‌های رایانش ابری در جهان، هم‌زمان بزرگ‌ترین خریدار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان و همچنین دارای 206 پروژه انرژی پایدار خود در سراسر دنیا است.

3-ابر هیبریدی تمایز بین ابرهای عمومی و خصوصی را از بین می‌برد

امروزه شرکت‌ها با راهکارهای ابری عمومی به‌راحتی استفاده و به اندازه مصرف هزینه پرداخت کنند. و در راه‌حل‌های ابر خصوصی از فضای سفارشی‌شده و انعطاف‌پذیرتر استفاده کنند.

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، آمازون و IBM در حال گسترش مدل‌های «هیبریدی» خود هستند که با اتخاذ بهترین ویژگی‌های هر دو راهکار عمومی و خصوصی، همراه است.

بسیاری از شرکت‌ها محیط “چند-ابری”(multi-cloud) ایجاد کرده و بعضا از خدمات متنوعی استفاده کنند؛ رویکرد ابری هیبریدی پیچیدگی امر را کاهش داده است ، زیرا تاکید آن بر ساده‌سازی تجربه کاربر است.

4-هوش مصنوعی در رایانش ابری

در آینده ترندهای اصلی در هوش مصنوعی الگوریتم‌های «خلاقانه» خواهند بود درواقع توسعه و تکامل ابر و هوش مصنوعی به طور جدانشدنی در هم تنیده‌اند.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل این مساله را اکتشافی ژرف‌تر از برق یا آتش از نظر تأثیری که بر جامعه دارد، توصیف می‌کند.

5-ظهور ابر بدون سرور

ابر بدون سرور یک مفهوم نسبتا جدید است که در بازار توسط ارائه‌دهندگانی از جمله آمازون، مایکروسافت و IBM Cloud Functions مورد توجه قرار گرفته است. گاهی اوقات به عنوان “عملکرد به عنوان یک سرویس” نامیده می‌شود که به این معنی است که سازمان‌ها به اجاره سرورها یا پرداخت مقادیر ثابت ذخیره‌سازی یا پهنای باند وابسته نیستند.

این تکنولوژی واقعا بدون سرور نیست چراکه سرورها هنوز آنجا هستند، اما لایه دیگری از انتزاع را بین کاربر و پلتفرم اضافه می‌کند، به این معنی که کاربر نیازی به درگیر شدن با تنظیمات و نکات فنی ندارد.