تمرکز و عدم تمرکز واقعی و ذهنی
عوامل تعیین کننده درجه تمرکززدایی
- اهمیت تصمیم گیری
- اندازهی سازمان
- نگرش و فلسفه مدیریتی سازمان
- تکنیکهای کنترل
- در دسترس بودن مدیران اجرایی توانمند
- تأثیرات محیط خارجی
تمرکز و تمرکززدایی حالتهای مختلف کار یک سازمان است. در تمرکز، موقعیتهای بالاتر مدیریت، اختیار تصمیم گیری را دارند. لکن، در تمرکززدایی، مدیریت مرجع تصمیم گیری را در سازمان پراکنده میکند و آن را به منبع اقدام و اطلاعات نزدیکتر و همگامتر میکند.
مدیران سطوح بالا میتوانند به اشکال زیر به افراد تحت سرپرستی خود تفویض و یا از آنان سلب اختیار کنند:
- 1. اقدام کن! در این مورد لازم نیست دوباره با من تماس بگیری.
- 2. اقدام کن بعداً به من بگو چه کردی!
- 3. مسئله را بررسی کن! به من بگو خیال داری چه اقدامی کنی، کارت را شروع کن مگر اینکه تو را از کاری که میخواهی انجام دهی بر حذر دارم.
- 4. مسئله رابررسی کن! به من بگو خیال داری چه کنی، تا کارت را تأیید نکردهام اقدامی نکن.
- 5. مسئله را بررسی کن! راههای مختلفی که ممکن است برای حل مسئله وجود داشته باشد و نقاط قوت و ضعف هر کدام را به من بگو و یکی از راههایی که فکر می کنی از همه بهتر است برای تصمیم گیری به من پیشنهاد بده.
- 6. مسئله را بررسی کن! اطلاعات و موضوعات مطروحه در اطراف آن را خوب برای من توضیح بده، بعداً خودم تصمیم خواهم گرفت که چه باید کرد.