حیطه فعالیت و زمینه های کاری مشاوران مدیریت در ایران و جهان

حیطه فعالیت و زمینه های کاری مشاوران مدیریت در ایران و جهان

فعالیت برای شرکت های مشاوره بوتیکی (Boutique Firms)

بوتیک ها بزرگ نیستند و معمولاً نمایندگی رسمی برندهای بزرگ را نیز در اختیار ندارند. آنها یک کنج بازار را انتخاب کردهاند و به آن سرویس میدهند (چیزی شبیه نیچ مارکتینگ) اما چون مشتریان خود را به خوبی می شناسند و از محصولات و خدمات آن حوزه هم اطلاع کافی دارند، میتوانند مشتریان را راضی کنند و آنها را برای خود نگه دارند.

بوتیک های مشاوره شرکتهای کوچکی هستند که یک صنعت خاص یا حتی زیرمجموعهای از یک صنعت را انتخاب می کنند، یک یا چند حوزه ی تخصصی را هم در نظر میگیرند و با تعداد معدودی از شرکتها و کارفرماها رابطه میسازند و به آنها مشاوره میدهند. مثلاً ممکن است با یک شرکت مشاوره بوتیک آشنا شوید که به طور خاص با استارت آپ ها همکاری میکند، یا شرکتی که در زمینه ی بازاریابی و فروش به کسب و کارهای حوزه بهداشت و سلامت سرویس میدهد. نمونه های رایج شرکتهای مشاوره بوتیکی در ایران، شرکت هایی هستند که در زمینه ی منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ یا برندینگ فعالیت میکنند و مشاوره می دهند.

مزیت های شرکت بوتیکی

شاید پرستیژ کار کردن با بوتیک ها کمتر از کار کردن برای شرکتهای بزرگ باشد، اما مزیت هایی هم دارد. مثلاً سرعت رشد شما بیشتر خواهد بود. اگر استعداد و توانمندی و تلاشتان زیاد باشد، زودتر دیده میشوید و شاید به سرعت جایگاه سرپرست یک تیم مشاوره مدیریت را به دست آورید. ضمن اینکه اگر در شرکت افراد متخصص و حرفهای وجود داشته باشند، به علت کوچک بودن شرکت به سادگی به آنها دسترسی خواهید داشت و میتوانید از آنها نکات بسیاری را بیاموزید.