خودت انجامش بده!
Do-It-Yourself
DIY فرهنگی است که افراد را ترغیب میکند خودشان دست به اقدام بزنند. چراکه لذت ساختن از لذت خریدن بیشتر است.
چرا کتابخانهی کوچک خانهام را خودم نسازم؟ چرا خودم یک گلدان زیبای دکوری با تعدادی گل زیبا درست نکنم؟
اگر بیست یا سی سال پیش از فرهنگ DIY حرف میزدیم، شنوندگان بیشتر به ساختن کاردستی و خلقِ محصولات کوچک خانگی فکر میکردند. اما امروز DIY معنای گستردهتری پیدا کرده است.
با گسترش فناوری اطلاعات و دسترسی عمومی به موبایل، اینترنت، شبکههای اجتماعی و رسانههای نوین، DIY مصداقهای بسیار گستردهتری پیدا کرده و زندگیِ بسیاری از فعالیتهای حرفهای را تهدید میکند.
مانند: عکاسی در مراسمات، تدریس ، نشر کتاب و محتوا ، برندسازی و تبلیغات و...
با نگاه آیندهپژوهانه، DIY یک ابر روند میباشد. شهروندان سرزمین DIY هر روز بیشتر میشوند و قلمروهای بیشتری را تسخیر میکنند و به نظر میرسد که این مسیر یکطرفه است و قرار نیست رو به عقب بازگردد.
هر روز و هر لحظه، جا برای حرفهایها و مشاغل رسمی، تنگ و تنگتر میشود. به همان اندازه، قلمرو آماتورها گستردهتر میشود.
شهروندی سرزمین DIY، مرزهای جغرافیایی را هم به رسمیت نمیشناسد!
- یک بلاگر پر مخاطب در خانهی خود، سیاستمداران سایر کشورها را زیر فشار میگذارد.
- یک مربی بدنسازی اسپانیایی با آموزشهای رایگان خود در یوتیوب، بخشی از بازار مربیان بدنسازی ایرانی را به خود اختصاص میدهد.
- رسانههای بزرگ دنیا، غالباً پدیدهی «شهروند-خبرنگار» را به رسمیت شناختهاند و قبول کردهاند که دیگر، بهترین و بهروزترین و جذابترین خبرها، قرار نیست توسط خبرنگاران حرفهای خودشان تهیه و تنظیم شود.