مانیفیست برند - Brand Manifesto

مانیفست یک برند یا سازمان بیانگر چرایی وجود آن، اهداف و دلیل توجه مردم به آن برند است.

مانیفست شامل یک داستان احساسی به منظور برانگیختن عواطف مخاطب، ایجاد ارتباط عاطفی با آنها و جلب حمایت شان از برندمان است.

این مفهوم نه تنها در زمینه ایجاد مشتریان ثابت اهمیت دارد، بلکه فرآیند جذب نیروی ماهر و کاربلد را نیز برای ما راحت تر خواهد کرد.

همیشه داشتن محصولات با کیفیت کافی نیست. مصرف کنندگان همچنین به ارزش های یک برند اهمیت می دهند. طبق یک مطالعه در سال 2022 که توسط Google Cloud انجام شد، 82٪ از خریداران می خواهند ارزش های یک برند با ارزش های آنها هماهنگ باشد. علاوه بر این، 75 درصد از خریداران گفتند که راه خود را با یک نام تجاری به دلیل ارزش های متضاد جدا کرده اند.

مانیفست فرصتی است تا به مخاطبان هدف خود اطمینان دهید که ارزش‌های شما با ارزش‌های آنها همخوانی دارد، بنابراین اعتماد و وفاداری مشتری ایجاد می‌شود.

ایده سیمون سینک مبنی بر علاقه مردم به مفهوم «چرایی» پشت سازمان ها (نه «چیستی» یا «چگونگی») مربوط به یک ترند موقتی که در دنیای امروزه مورد توجه قرار گرفته، نیست. برعکس، در طول تاریخ تجارت و زندگی اجتماعی و در طبیعت انسان ریشه دارد.

یکی از بخش های اساسی و مهم مغر انسان (Limbic System) نام دارد که وظیفه این بخش کنترل فرآیندهای تصمیم گیری و کنترل تمام احساسات و عواطف است.

نکته مهم عملکرد دستگاه کناره ای در دنیای تجارت، اهمیت آن در ترغیب مخاطب برندها به اقدامی مشخص است. به بیانی دیگر، اگر شما قادر به تحریک احساسات باشید، قدرت هدایت رفتارها را نیز خواهید داشت. اگر برند ما توانایی تکمیل فرآیند تحریک احساسات و القای نوع خاصی از رفتار را پیدا کند، فروش محصولات مان بسیار راحت تر صورت خواهد پذیرفت.

مثال کاربردی " NIKE ''

هدف اصلی نایک بیان یک اصل و مفهم ساده و در عین حال کلیدی است: موفقیت به معنای تبدیل شدن به بزرگ ترین نمونه در تمام تاریخ نیست. برعکس، موفقیت به معنای تلاش بی وقفه و تا حد امکان برای بدل شدن به بهترین نسخه از خودمان خواهد بود. در این مفهوم، رقیب اصلی ما هیچ فردی خارجی نیست، بلکه خودمان رقیب اصلی هستیم.

اگرچه نایک یکی از بزرگ ترین نام های دنیای ورزش و در کنار اسامی مانند لبرون جیمز، کریستیانو رونالدو و سرنا ویلیامز قرار دارد، اما آنها هیچ گاه در مورد دلیل استفاده برترین ورزشکاران جهان از محصولات شان خودستایی نکرده اند. به جای چنین کار بی فایده ای، آنها به داستان توسعه برندشان و فرآیند تصمیم گیری قهرمانان دنیا برای محصولات خود تاکید دارند. به عبارت دیگر، برند نایک به طور کلی بر روی فرآیند احساسی توسعه برندش تمرکز کرده است.

هدف اصلی نایک بیان یک اصل و مفهم ساده و در عین حال کلیدی است: موفقیت به معنای تبدیل شدن به بزرگ ترین نمونه در تمام تاریخ نیست. برعکس، موفقیت به معنای تلاش بی وقفه و تا حد امکان برای بدل شدن به بهترین نسخه از خودمان خواهد بود. در این مفهوم، رقیب اصلی ما هیچ فردی خارجی نیست، بلکه خودمان رقیب اصلی هستیم.

مثال کاربردی " FIAT ''

برند فیات فقط روی فروش خودروهای باکیفیت و زیبای ایتالیایی تمرکز ندارد. آنها در مفهومی گسترده در حال فروش نوع خاصی از سبک زندگی هستند. اگر به مانیفست برند آنها توجه کنیم، تنها در تلاش برای عرضه نوع خاصی از سبک زندگی به مشتریان شان هستند: زندگی همراه با انگیزه بالا برای ادامه و هیجان پایان ناپذیر.

اگرچه فیات به هیچ وجه قصد ندارد سبک زندگی سر سری و غیرمتعهدانه را به مشتریانش غالب کند. با این حال هدف اصلی آنها القای احساس لذت و قدردانی از کوچکترین المان های زندگی شان به مثابه بهترین نمونه هاست.

چگونگی تدوین مانیفست برند:

  • 1- "چرایی" سازمان خود را شناسایی کنید.
  • 2- دوم یا سوم شخص بنویسید تا مخاطبان خود را در داستان خود قرار دهید.
  • 3- توضیح دهید که هدف برند شما چگونه زندگی مردم را بهبود می بخشد.