مدیریت کارکنان - Staff management

مدیریت کارکنان یعنی کمک به انجام وظیفه کارکنان در راستای اهداف

در مدیریت کارکنان نقش‌های انتخاب ، نظارت ، تعامل ، پاداش و انضباط وجود دارد.

نقش انتخاب در مدیریت کارکنان

انتخاب یا اصطلاح اداری‌تر آن گزینش، یافتن و انتخاب نامزدهای درست برای پست‌های خالیِ سازمان است.

نقش نظارت در مدیریت کارکنان

نظارت در اینجا همان مدیریت عملکرد کارکنان یا به عبارت دقیق‌تر، ارزیابی عملکرد کارکنان است.

در کنار ارزیابی عملکرد کارکنان، سیستم کنترل در مدیریت هم باید وجود داشته باشد.

نقش تعامل در مدیریت کارکنان

تعامل درست در محیط کار می‌تواند یک شبکه ارتباطی قوی در تیم و سازمان ایجاد کند که در بالابردن بهره وری و تسهیل فعالیت‌ها بسیار موثر و کارآمد است.

عوامل موثر در تعامل: تعریف انتظارات شغلی و کاری ، بازخورد دادن /گرفتن و هدایت فرهنگ سازمانی می‌باشد.

نقش پاداش در مدیریت کارکنان

پرداخت پاداش باید کاملا هدفمند و بر اساس عملکرد و با اشاره به عملکردِ مثبتِ انجام شده باشد.

نقش انضباط در مدیریت کارکنان

انضباط موجب بهبود عملکرد ضعیف کارکنان ، رفع خطاها و نواقص و اِعمال و پیشبرد سیاست‌های کاریِ سازمان می‌باشد.

مدیریت مؤثر کارکنان در اغلب موارد به عملکرد و گزارش‌های یکایک مدیران و توانایی آن‌ها در ایجاد انگیزه، برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد بستگی دارد