• سخن سردبیر

    سعید احمدیان

    در طی سال‌های اخیر، تعداد زیادی از مشاوران حاذق عرصه مدیریت، فعالیت در این صنعت را ترک نموده و به‌عنوان مدیر اجرایی در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار شده‌اند. از سوی دیگر مدیران اجرایی زیادی هم هستند که در این سال‌ها از بخش فعالیت اجرایی، رفته رفته در حال کوچ به سوی حرفه‌ی مشاوره مدیریت هستند. هرچند در دنیای پویای امروز که هرچه پیش‌تر می‌رود بر تحرک آن افزوده می‌شود، تغییر در پدیده‌های اجتماعی امری معمول است اما نباید فراموش کرد که هر تغییری دریچه‌ای بر کنجکاوی و هر کنجکاوی‌ای دریچه‌ای به‌سوی آگاهی است.

    در حال حاضر در کشور، تحقیقاتی در خصوص این‌که چند ‌درصد از مشاوران مدیریت طی سال‌های گذشته از بازار داخلی صنعت خارج شده‌اند و جذب چه صنایعی و یا این‌که در کدام کشور  مقصد جذب شده‌اند صورت نگرفته و همچنین اطلاعات دقیقی از این‌که چه‌تعداد از مدیران سایر بخش‌ها وارد این بازار داخلی شده‌اند در دسترس نیست. بنابراین تحقیق‌و بررسی در این حوزه می‌تواند نکات بسیار آموزنده‌ای به‌همراه داشته باشد و ابهامات زیادی را رفع کند.

    و اما در حین جست‌وجو برای یافتن پاسخ به این پرسش که وضعیت مشاوران مدیریت در سطح جهانی چگونه است و تا چه میزانی مشاوران مدیریت در سطح بین‌الملل جذب صنایع مختلف می‌شوند، به مقاله‌ای در “Harvard Business Review” برخوردم که براساس اطلاعات این تحقیق در سال 2013، روند جذب مشاوران مدیریت به عنوان مدیران اجرایی با وجود مرسوم نبودن آن، از سال 2004 آغاز شده و با سیر صعودی ادامه پیدا کرده‌است. ضمنا طبق این بررسی، مشاوران مدیریت از زمانی‌که سکان هدایت مجموعه‌ای را به‌دست گرفته‌اند، بیش از سایر مدیران توانسته‌اند در صنایع بهبود حاصل کنند(71% در مقابل42%).

    در خصوص شرکت‌هایی که در شرایط بحرانی قرار داشته‌اند هم میزان موفقیت مشاوران مدیریتی که به‌عنوان مدیر اجرایی منتسب به کار شده‌اند، بیش از سایرین بوده است(90% در مقابل70%). البته این موضوع، چندان عجیب نیست چراکه مشاوران برای تجزیه‌وتحلیل و رسیدگی به مشکلات آموزش دیده‌اند و اصولا بر بهبود ارزش یک شرکت در یک بازه زمانی کوتاه‌تر تمرکز می‌کنند و این دقیقا همان‌ مقصودی است که یک شرکت در بسیاری از موقعیت‌های حساس و بحرانی به‌دنبال آن است.

    اما در این تحقیق به این نکته اشاره می‌شود که هر مشاوری یک مدیر مناسب برای سطح مدیر عاملی نیست (همان‌طور که این موضوع در بین مدیران اجرایی نیز صدق می‌کند). به هر حال این امکان وجود دارد که یک مشاور بسیار توانمند، در نقش مدیرعامل موفق نباشد. به‌عنوان مثال، برخی مشاوران ممکن است در تجزیه و تحلیل مشکلات پیچیده و شناسایی راه‌حل‌های ممکن، استعداد و علاقمندی فراوانی داشته اما از نظر شخصیتی انگیزه لازم برای اجرای راه‌حل‌ها را نداشته باشند، بدیهی است که این مشاوران مناسب حرفه مدیریت اجرایی نخواهند بود.

    ضمنا، مشاوره‌دادن و توصیه‌کردن به اجرای کار، همیشه ریسک کمتری نسبت به خود عمل اجرا به‌همراه دارد اما اگر مشاورانی باشند که شجاعت تصمیم‌گیری داشته و ریسک شخصی تصمیمات خود را بپذیرند، به‌احتمال زیاد مدیران اجرایی و مدیران عامل مدبر و با کفایتی خواهند‌ بود.

    در انتها، به‌نظر می‌رسد نیاز است که در سطح ملی مطالعه دقیقی در این خصوص صورت پذیرد. و انجمن صنفی مشاوران مدیریت ایران، با افتخار از محققینی که علاقه‌مند به مطالعه و تحقیق در این حوزه بوده حمایت خواهد کرد. 

     

    سعید احمدیان

    رئیس هیئت مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران

  • از هر پنج کارمند، یک نفر به‌شدت در معرض فرسودگی شغلی قرار دارد.

    نوشته شده توسط Emma Seppala و Julia Moeller
    مشاهده مقاله
  • برای رشد مهارت‌های رهبری خود، در محیطی با ریسک کم تمرین کنید

    نوشته‌شده توسط Peter Bregman
    مشاهده مقاله
  • چطور نمی‌فهمم که اشتباه می‌کنم؟

    خطاهای شناختی در تصمیم‌گیری - سهیل میزان
    مشاهده مقاله
  • آنچه که وقتی شغل شما درخطر باشد، باید انجام دهید.

    نوشته‌شده توسط Susan Peppercorn
    مشاهده مقاله
  • چهار روش برای تقویت ایمنی روانی در محل کار

    نوشته شده توسط Amy C.Edmondson و Per Hugander
    مشاهده مقاله
  • وقتی هر کارمند مدیر ریسک استوقتی هر کارمند مدیر ریسک است

    نوشته‌شده توسط Kurt Meyerو Anette Mikes وRobert S.Kaplan
    مشاهده مقاله
  • اجازه ندهید قواعد سازمانی شما جلوی پیشرفت مدیریت را بگیرد

    نوشته‌شده توسط Joel Constable
    مشاهده مقاله
  • چگونه کارمندی را که همیشه بهانه می‌آورد مدیریت کنیم

    نوشته‌شده توسط Liane Davey
    مشاهده مقاله
  • چگونه به هوش‌مصنوعی مولد آموزش دهیم که از داده‌های شرکت شما استفاده کند

    نوشته‌شده توسط Tom Davenport و Maryam Alavi
    مشاهده مقاله
  • بازاریابی با بودجه کم

    نوشته‌شده توسط Ewan Mclntyre
    مشاهده مقاله
  • هوشمندسازی کسب‌وکار، از تئوری تا اجرا

    نویسنده: سید محمود شجاعی کیاسری
    مشاهده مقاله