نقش های غیر رسمی مشاوره مدیریت

مشاوره مدیریت در نقش غیر رسمی " کمک رسان "

هنگامیکه سازمان به طور موقت با کمبود منابع انسانی روبه رو هست ، انجام بخشی از فعالیت های یک یا چند واحد سازمانی را به مشاوران کمک رسان می سپارد. این نقش مشاوره، شبیه به نقش «خرید گران قیمت منابع انسانی» است.

مشاوره مدیریت در نقش غیر رسمی " مشروعیت بخش"

قدرت و مقام شرکت های مشاوره مدیریت، به راهکارهای آن ها مشروعیت می بخشد. اگر سهامداران درون یا بیرون از سازمان مانند اتحادیه های کارگری، بازارهای مالی و مشتریان، مخالف راهکاری باشند که مورد قبول کارفرما است در این حالت کارفرما دنبال مشروعیتی می گردد که شرکت های مشاوره مدیریت آن را فراهم می سازند.

نقش های غیر رسمی مشاوره مدیریت

1- مشاوره مدیریت در نقش غیر رسمی کمک رسان

در این حالت کارفرماها با شرکت های مشاوره مدیریت نه به خاطر تخصص آن¬ها، مهارت های حل مسآله و یا فراهم سازی فرآیند، همکاری می کنند بلکه تنها به خاطر آن¬که به طور موقت با کمبود منابع انسانی در سازمانشان روبه رو هستند همکاری می کنند و انجام بخشی از فعالیت های یک یا چند واحد سازمانی را به مشاوران کمک رسان می سپارند. این نقش مشاوره، شبیه به نقش «خرید گران قیمت منابع انسانی» است. به طور مثال در یک شرکت فعال در بازار نفت، گاز و پتروشیمی بخشی از فعالیت واحد مالی را به مشاور مالی واگذار می کنند که نتایج مناسبی هم در پی خواهد داشت.

به طور کلی شرکت انجمن مشاوران مدیریت ایران این نقش را زمانی پیشنهاد می دهد که شرکت تازه تاسیسی که توانایی مناسبی از لحاظ ظرفیت فکری کارفرما و پتانسیل موفقیت شکوفا نشده داشته باشد اما به دلیل عدم شناخته شدن و برند بودن، امکان جذب منابع انسانی شایسته را نداشته باشد همچنین زمانی که مدیر عاملی به دلیل تجربه کم، توان پیشبرد امور را بدون آزمون و خطا ندارد می تواند از این ظرفیت شرکت های مشاوره مدیریت استفاده کنند.

2- مشاوره مدیریت در نقش غیر رسمی مشروعیت بخش

قدرت و مقام شرکت های مشاوره مدیریت، به راهکارهای آن ها مشروعیت می بخشد. اگر سهامداران درون یا بیرون از سازمان مانند اتحادیه های کارگری، بازارهای مالی و مشتریان، مخالف راهکاری باشند که مورد قبول کارفرما است در این حالت کارفرما دنبال مشروعیتی می گردد که شرکت های مشاوره مدیریت آن را فراهم می سازند. برای مثال هیئت مدیره ی یک شرکت بزرگ در یک صنعت بالغ می خواهد وارد یک صنعت نامرتبط شود سهامداران و تیم مالی با چنین حرکتی مخالف اند بنابراین این شرکت، با شرکت مشاوره مدیریت با پرستیژی همکاری می کند تا استراتژی جدیدی را تدوین کند که در آن استراتژی متنوع سازی مورد نظر هیئت مدیره نیز لحاظ گردد. چنین توصیه ای که توسط شرکت مشاوره مدیریت ارائه شده سیگنالی قوی برای سهامداران و تیم مالی سازمان می باشد. در این حالت کارفرما ممکن است خود قادر به ارائه راهکار باشد اما پذیرش این راهکار توسط سهامداران و سایر ذی نفعان نسبت به زمانی که راهکار توسط شرکت مشاوره مدیریت با پرستیژ ارائه می شود کمتر باشد.

به طور کلی شرکت انجمن مشاوره مدیریت ایران معتقد است ایفای نقش مشروعیت بخش توسط شرکت های مشاوره مدیریت مبنای استفاده حداکثری از ظرفیت واقعی آنها برای ایجاد نتایج پایدار در سازمان ها نمی باشد هر چند ممکن است مشکل موردی آنها را حل کند.