پاسخگویی و مسئولیت

پاسخگوئی چیست؟

در اساسی ترین مفهوم خود، به جوابگوئی در برابر یک شخص، به خاطر عملکرد مورد انتظار تعبیر می شود.

محکمه داوری است که در تعریف و تمجید از یکسو و سرزنش و ملامت از سوئی دیگر توزیع می گردد.

اهداف پاسخگوئی

ابزاری است جهت نظارت بر قدرت و پیشگیری از سوء استفاده

تضمینی است برکاربرد صحیح منابع ، تبعیت از قانون و صیانت از ارزش ها

ابزار موثری برای ارتقا و بهبود زمامداری و مدیریت خدمات

تفاوت مسئولیت و پاسخگوئی

مسئولیت (Responsibility) ، بصورت موظف بودن و مورد سئوال بودن در مورد انجام کاری گفته میشود در حالیکه پاسخگوئی فرایندی است که ضمن آن همه اعضاء سازمان در برابر اختیارات و وظائف محوله باید جوابگو باشند.

پاسخگوئی فردی است اما مسئولیت جمعی است.

در پاسخگویی کارکنان در برابر اقدامات خود مسئول می باشند اما در مسئولیت مدیر برای اقدامت زیردستان مسئول شناخته می شود.

توجه اصلی به ارباب رجوع تکیه کلام اصلی پاسخگوئی است.

ویژگیهای اساسی یک سیستم پاسخگوئی مناسب

  • دسترسی آسان و بدون دردسر
  • پاسخگوئی سریع
  • کارکنان با اختیار عمل
  • گزینش و آموزش کارکنان
  • بانک اطلاعات مشتری
  • حمایت سازمانی
  • منصفانه و بی طرف بودن