
اولیایی: اگر در كشور به مدیریت حرفه ای و مشاوران مدیریت حرفه ای بها داده شود، بخش مهمی از معضلات كشور حل می گردد.
محمود اولیایی رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران در گفت و گو با سایت انجمن مشاوران مدیریت ایران در خصوص اهداف و برنامه های انجمن در زمینه های مرتبط با منافع ملی گفت: در حال حاضر در سطح كشور با مشكلاتی روبرو هستیم که ناشی از فقدان مدیریت حرفه ای و علمی است.
وی خاطرنشان كرد: زمانی كه مشكلاتی اعم از پایین بودن بهره وری واحدهای صنعتی، تعطیلی بعضی از آن ها به دلیل نبود بهره وری و عدم مناسب بودن فرایندهای تولید و یا مشكلاتی كه در مدیریت شهری مشاهده می شود؛ - از جمله حادثه ای كه برای پلاسكو اتفاق افتاد – و .... را واكاوی می كنیم به حلقه مفقوده ای به نام فقدان مدیریت حرفه ای و علمی، می رسیم به این مفهوم كه در كشور ما كسی این واقعیت را نپذیرفته كه مدیریت نیز مانند پزشكی و مهندسی یك حرفه است كه دانش، تجربه و مهارت می خواهد.
رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران در ادامه افزود: در كشور ما عموما تصور می شود كه هركسی یك مهندس خوب است لزوما مدیر خوبی هم هست یا هركسی كه به او اطمینان داریم؛ در سطح ملی و اقتصاد خرد و كلان نیز می تواند ایفای نقش كند؛ در حالیكه مدیریت یك حرفه است. در كشور مدیریت را به عنوان یك حرفه نگاه نمی كنند و این مساله به مانند این است كه جراحی قلب را به یك مهندس بسپاریم.
دکتر اولیایی برجسته شدن مدیریت حرفه ای را یكی از اهداف انجمن مشاوران مدیریت ایران عنوان كرد و اظهار داشت: یكی از اهداف و وظایف اصلی انجمن به عنوان بزرگترین و تاثیر گذار ترین تشكل حوزه مدیریت كه بیش از 2 هزار مشاور در زیر مجموعه آن مشغول فعالیت و توسعه علم مدیریت در كشور هستند؛ نهادینه کردن مدیریت حرفه ای در کشور است.
وی تصریح كرد: در انجمن سعی بر این است كه بر مدیریت حرفه ای كه فقدان آن موجب ضرر و زیان های بسیاری در حوزه های مختلف شده پافشاری و فرهنگ سازی كنیم و مرتبا متذکر شویم که هم مدیریت و هم مشاوره مدیریت یک حرفه است.
رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران به تشریح نقش مشاوره مدیریت پرداخت و گفت: مشاوره مدیریت دقیقا یك حرفه علمی مبتنی بر دانش است كه در راستای جاری سازی تئوری های علمی در كف سازمان به مدیران حرفه ای کمک می کند. همانگونه كه به مدیران حرفه ای نیاز داریم به مشاوران حرفه ای نیز نیازمندیم. این مشاوران می توانند به روش های علمی و با تكنیك و مهارتی كه دارند مسایل سازمان را در كنار مدیران حرفه ای حل و فصل كنند.
اولیایی ادامه داد: لذا شاید بزرگترین رسالت ما در انجمن مشاوران مدیریت ایران این باشد كه این موضوع را تاكید كنیم كه اگر اقتصاد دان ها در كشور حرف هایی برای اقتصاد ملی و مدل های اقتصادی دارند تا زمانی كه مشاوران مدیریت در كنار مدیران ارشد كشورمان نباشند، مدل های اجرایی این برنامه ها به هیچ وجه پیاده سازی نخواهد شد.
وی با تاكید بر ضرورت استفاده از مدیران حرفه ای و مشاوران مدیریت در اجرای طرح ها، گفت: آقای ماهاتیرمحمد در كشور مالزی در زمانی كه رهبری این كشور را بر عهده داشت چندین بار تاكید كرد كه چهار درصد وقتم را صرف تدوین برنامه می كنم و 96 درصد از وقتم صرف اجرا می شود. این اجرا نیز نیاز به مدیران حرفه ای و مشاوران مدیریت دارد. یكی از رسالت های مهم انجمن مشاوران مدیریت ایران این است كه بتوانیم این نقش ها را در كشور ایجاد كنیم و مطمئن هستیم كه اگر به مدیریت حرفه ای و مشاوران مدیریت حرفه ای در كشور بها داده شود بخش مهمی از معضلات كشور ما در حوزه محیط زیست، آسیب های اجتماعی و در حوزه اقتصادی حل می شود و خواهیم توانست مسیر توسعه پایدار را همانند كشورهای دیگر در پیش بگیریم.
اولیایی با بیان اینكه در راستای منافع ملی باید از مدیران و مشاوران مدیریت حرفه ای در عرصه های مختلف استفاده شود تاكید كرد: دو حرفه مدیریت و مشاوره مدیریت كاملا مورد نیاز كشور است و مشاوره مدیریت یكی از مشاغل بسیار با اهمیت برای اقتصاددان های دانش بنیان دنیا، محسوب می شود. مشاوره مدیریت در تمام دنیا از مشاغل پردرآمد محسوب می شود تا جایی كه حتی از صادرات خدمات مشاوره مدیریت درآمد زیادی كسب می كنند.
وی یادآور شد: اهداف اساسی ما در این دوره هیات مدیره این است كه بتوانیم در سطح كلان ملی تاثیرگذار باشیم و در كنار آن به صورت حوزه ای به معضلات كشور می پردازیم و سعی می كنیم كه با همكاری اعضای محترم انجمن مدل هایی را برای رفع تنگناهای موجود حاضر كنیم. برای مثال مدلی را با عنوان چتر نجات برای كمك به صنایع كوچك و متوسط كشور طراحی و به سازمان صنایع كوچك کردیم كه در حال حاضر بخش مهمی از آن ها در حال دست و پنجه نرم كردن با مشكلاتی اساسی هستند. همچنین در حوزه دانش بنیان مدل هایی را برای كمك به تجاری سازی طرح های نخبگان كشور ارائه كردیم.
رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران افزود: در انجمن 6 محور استراتژیک را در جهت توسعه دنبال می كنیم. این محورها شامل: توسعه برند انجمن و مشاوران عضو آن، ارتقای سطح توانمندی اعضا و تقویت هسته مركزی انجمن، توسعه روابط بین المللی، حضور در محافل بین المللی و علمی، جوایز بین المللی برای تقویت مشاوران ایرانی و همینطور انتقال دانش مشاوران مدیریت خارجی به داخل است.
اولیایی به اهداف دیگر انجمن اشاره كرد و اظهار داشت: توسعه مسئولیت اجتماعی مشاوران مدیریت با محوریت انجمن و توسعه بازار نیز یكی از محورهایی است كه انجمن دنبال می كند و ما در راستای توسعه بازار و توسعه برند ارتباطات خوبی را با اتاق بازرگانی، صنایع معادن كشاورزی ایران و اتاق تهران شروع كرده ایم. با اتاق ایران و كره نیز به همین شكل و بر روی توسعه برند و توسعه بازار و معرفی حرفه مشاوره مدیریت در بازارهای هدف كار می كنیم. در تمامی طول دوره هیات مدیره كه یك سال آن طی شده؛ در راستای این 6 محور حركت خواهیم كرد كه در همان ابتدای انتخاب اعضای هیات مدیره این 6 محور اعلام شد و هر سال برای دستیابی به این 6 محور برنامه ریزی و هدف گذاری هایی می كنیم و مطابق با برنامه ها برای توسعه انجمن، اعضا و كمك به توسعه پایدار كشور حركت می كنیم.
وی با بیان اینكه انجمن مشاوران مدیریت ایران بیش از آنكه كار صنفی كند به توسعه علم مدیریت می پردازد، خاطرنشان كرد: ما باید این را مدنظر داشته باشیم كه انجمن مشاوران مدیریت ایران است تنها انجمن
صنفی-كارفرمایی كشور است كه بیشتر از آنكه به صنف خود بپردازد به توسعه علم مدیریت می پردازد. هیچ انجمن صنفی- كارفرمایی در كشور نداریم كه كار علمی به این شكل و در این حد و اندازه انجام دهد. شاید 10 درصد از فعالیت انجمن صنفی و 90 درصد فعالیت های انجمن را برروی توسعه علمی مدیریت در كشور و كمك به دولتمردان، بخش خصوصی و بخش دولتی برای ارتقای دانش مدیریت متمركز كرده ایم.
رییس هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران در ادامه گفت: صنف ما یك صنف دانش بنیان است. در كشور انجمن های علمی مدیریت زیاد داریم اما انجمن مشاوران مدیریت ایران در وزارت كار به عنوان یك انجمن صنفی-كارفرمایی ثبت شده ولی از آنجایی که اعضای آن افراد فرهیخته و دانش بنیان كشور در حوزه مدیریت هستند؛ عملا نقش یك انجمن بسیار قدرتمند را در حوزه علمی مدیریت ایفا می كند. به جرات می توانم بگویم كه انجمن مشاوران مدیریت ایران در كشور از تمام انجمن های مدیریتی دیگر بالاتر است به این علت كه اعضای انجمن در سراسر ایران فعال هستند و به رشد اقتصادی كشور به صورت عملیاتی نه صرفا به صورت تئوری كمك می كنند كه این تعداد زیاد اعضای ما در بخش های مختلف كشور به واقع با جان و دل زحمت می كشند كه گوشه ای از مسایل مدیریتی كشور را در حوزه های مختلف بتوانند پاسخ دهند.