یک مشاور مدیریت حرفه ای می داند که بسیاری از مسائل سازمان بیان نمی شود و اوست که به منظور شناسایی واقع بینانه عارضه های سازمان می بایست ناگفته ها را بشنود.

برای فهم ناگفته ها نیاز داریم به مهارت گوش دادن فعال مجهز گردیم توصیه های زیر می تواند این مهارت را در ما تقویت کند.

تمرکز و توجه به گفتگو : بسیار اهمیت دارد و بقیه توصیه ها هم به گونه ای به این مهم مرتبط است

سوال پرسیدن: بخش مهمی از مهارت گوش دادن است. یک سوال خوب مانند چراغی است که به اعماق تاریکی ها می تابد

هنگام گوش کردن برای پاسخ دادن آماده نشویم: درست است که ما مشاور هستید و میزان دانش مان نمایانگر بخش بزرگی از شایستگی ما در کارمان است ولی فراموش نکنیم که نهایتا براساس نتیجه کارمان قضاوت می شویم. سوال می پرسیم که فهم بهتری از سازمان پیدا کنیم این هدف را فراموش نکنیم.

یادداشت برداری از گفته ها: این یک گفتگوی ساده نیست آنچه که یک مدیر یا نماینده سازمان مطرح می کند در واقع بخشی از یک شرح مسئله است و یادداشت های حاصل از گفتگوها می توانند مانند تکه های یک پازل عمل کنند و با کنار هم قرار گرفتن شان تصویری را نشان مان دهد که قبلا نمایان نبود.

ضمن اینکه یادداشت برداری ما میزان توجه ما را نشان می دهد و این خود می تواند محرک بیان اطلاعات بیشتر و مفیدتر از طرف گوینده باشد.

قضاوت نکنیم: وقتی آنچه می شنویم را ارزش گذاری می کنیم در واقع با عینک خود داده ها را جمع آوری می کنیم و این جامعیت یافته ها را از بین می برد. ذهن مان را بدون قضاوت و باز نگه داریم